Historia. Dzieje kolekcji
Tworzenie kolekcji dzieł sztuki w Suchej zapoczątkował Aleksander Branicki. W 1866 roku w odrestaurowanym zamku założył bibliotekę, którą systematycznie wzbogacał, nabywając całe księgozbiory stworzone przez znakomitych bibliofilów. Zakupił bibliotekę o charakterze historyczno-literackim Andrzeja Edwarda Koźmiana z Piotrowic, wszedł w posiadanie cennych druków i rękopisów ze zbiorów biblioteki wilanowskiej Potockich, biblioteki puławskiej, ze zbiorów J.A. Załuskiego, Dzieduszyckich, Michała Hieronima Juszyńskiego i Jana Tarnowskiego, nabył cenne autografy od Adama Honorego Kirkora, monety i medale oraz dokumenty papierowe i pergaminowe z XIV–XVII wieku od Feliksa Wesołowskiego z Warszawy, księgozbiór o tematyce historycznej księdza Franciszka Ksawerego Ciesielskiego i jego brata Aleksandra Ciesielskiego oraz znakomity księgozbiór Karola Łaskiego. W 1869 roku swoje zbiory powiększył o kolekcję rysunków i rycin Józefa Ignacego Kraszewskiego. W organizacji biblioteki pomagała Aleksandrowi Branickiemu żona – Anna z Hołyńskich (1824–1907), która wniosła do zbiorów własną dużą kolekcję muzykaliów.
Ekslibrisy Biblioteki Branickich w Suchej, Muzeum Narodowe w Warszawie
nr inw. Gr.Pol.7777, Gr.Pol.7780
Z kolekcji ekslibrisów Michała Brensztejna
Syn Aleksandra i Anny – Władysław – otoczył bibliotekę troskliwą opieką. Wzbogacił zbiory o pamiątki historyczne i dzieła sztuki, cenne rękopisy i archiwalia, powiększył kolekcję ikonograficzną i numizmatyczną ojca, zakupił specjalistyczny zbiór Skimborowicza dotyczący masonerii i wolnomularstwa w Polsce oraz starodruki i rękopisy z biblioteki Adama Mieleszko-Maliszkiewicza z Żytomierza. Ważnym nabytkiem był zakup zbiorów po antykwariuszu Jakubie Kazimierzu Gieysztorze. Władysław Branicki brał również udział w aukcjach dzieł sztuki, nabywając między innymi obrazy ze zbiorów Mniszchów z Wiśniowca (podarował je następnie Muzeum Narodowemu w Krakowie). Na bogate zbiory w Suchej złożyły się archiwalia, rękopisy, starodruki, kartografia, militaria, czasopisma i kalendarze, numizmaty i sfragistyka, kolekcja grafiki, rysunków i obrazów, zbiory archeologiczne i masońskie, które udostępniane były zainteresowanym badaczom głównie na miejscu, a także wypożyczane do korzystania w innych bibliotekach. Braniccy zezwalali również na zwiedzanie biblioteki oraz organizowanie odczytów i wystaw.
Zamek w Suchej, lata 30. XIX w.
Litografowała Maria Wielopolska
Litografia, papier
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Gr.Pol.24250
W okresie międzywojennym dokonywano zakupów do biblioteki i przyjmowano depozyty (między innymi bibliotekę Tyszkiewiczów z Czerwonego Dworu), dary składali wdzięczni badacze oraz rodzina i znajomi Tarnowskich, a także instytucje naukowe i kulturalne. Kolejny właściciel Suchej – Juliusz Tarnowski – przejął zamek i bibliotekę po matce w 1932 roku. Opieką i staranną konserwacją otoczono wówczas zbiory muzealne, organizując sale wystawiennicze, w których eksponowano wybrane fragmenty kolekcji, w tym grafikę i rysunek. Powiększona została również galeria obrazów. Część z nich – dzieła malarstwa włoskiego, niderlandzkiego, niemieckiego i hiszpańskiego od XVI do XIX wieku – pochodziła z Romanowa na Wołyniu, ze zbiorów Steckich, z rodzinnej kolekcji żony Juliusza – Róży z Zamoyskich. Na polecenie Juliusza Tarnowskiego w 1939 roku kolekcja grafiki i rysunku została wywieziona do Międzyrzeca Podlaskiego. W czasie II wojny światowej Niemcy skonfiskowali i wywieźli z zamku w Suchej dużą liczbę zabytkowych przedmiotów, rzeźb i obrazów, z biblioteki zaś utworzyli placówkę, w której dokonali selekcji literatury i część księgozbioru wysłali na przemiał. Po wojnie zbiory biblioteki Tarnowskich z Suchej zostały podzielone pomiędzy różne instytucje.
Wnętrze biblioteki suskiej (przed 1939) w której przechowywana była kolekcja rycin i rysunków
Fotografia ze zbiorów Muzeum Miejskiego Suchej Beskidzkiej
Więcej o Muzeum Miejskim Suchej Beskidzkiej: http://muzeum.sucha-beskidzka.pl/
Gdy w 1943 roku
do Muzeum
Narodowego w Warszawie dotarła informacja, że zdeponowanym w
Międzyrzecu
Podlaskim zbiorom grozi całkowita zagłada, komisja złożona między
innymi z
pracowników Muzeum zabezpieczyła ich ocalałą część i przewiozła do
Muzeum
Narodowego w Warszawie. W 1944 roku Niemcy wywieźli ją wraz z innymi
zbiorami
Muzeum. W czasie akcji rewindykacyjnej w 1946 roku zostały zwrócone do
Muzeum
Narodowego w Warszawie.