Feliks Stanisław Jasiński (1862–1901), według obrazu Jana van Eycka Portret mężczyzny w zawoju, stan przedostateczny, 1901
Miedzioryt, akwaforta, pergamin, 31,7 x 19,7, zarys (24,2 x 18,5) plansza [33,4 x 23] cm
Na płycie z prawej strony pod kompozycją facsimile podpisu artysty: F. Jasinski, napis pod kompozycją ołówkiem wykonany przez Jules'a Hautecoeura: Epreuve tirée sur le cuivre avant l'acierage | Juin 1901 JH., z prawej: avant dernier état avant la remarque
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Gr.Pol.21538
Zakup od Leopolda Wellisza, 1964
Jest to przykład grafiki
reprodukcyjnej, którą stosowano do końca XIX wieku do
reprodukowania obrazów olejnych i rysunków. Jednym z
najlepszych specjalistów w tej dziedzinie był Feliks Jasiński.
Rycina jest reprodukcją Portretu mężczyzny w czerwonym zawoju z 1433 roku Jana van Eycka, obrazu przechowywanego w zbiorach The National Gallery w Londynie.
Jasiński rozpoczął pracę nad reprodukcją dzieła Van Eycka w 1897 roku,
lecz jej nie ukończył. Następnie podjął ją w 1901 roku. Portret
został opublikowany dopiero po śmierci artysty. Akwafortę wydał Jules
Hautecoeur, jeden z największych wydawców francuskich tego
czasu. Jasiński nawiązał z nim kontakt w 1890 roku. Wyrytował
wówczas dla niego Głowę starca Albrechta Dürera i Madonnę z dzieciątkiem i św. Janem według
obrazu Sandro Botticellego. Hautecoeur docenił perfekcję techniki
Jasińskiego i zamówił u artysty wykonanie kolejnych rycin. Jedną
z ostatnich prac dla tego wydawcy była prezentowana rycina. Została
wydrukowana w Imprimerie CH.Wittmann w Paryżu w kwietniu 1902 roku, a w
1926 został wykonany dodruk w paryskiej drukarni A. Porcaboeuf.
Leopold Wellisz zdobył do swojej kolekcji prawie kompletne oeuvre Jasińskiego. W 1934 roku opublikował monografię artysty: Félix-Stanislas Jasiński graveur sa vie et son oeuvre par [...] avec une étude sur les procédés techniques de F.Jasiński par Thadé Cieślewski fils,
Paris, Les Editions G.Van Oest. Zgromadzone szkice, kalki i odbitki
stanowe dzieł artysty pozwoliły Tadeuszowi Cieślewskiemu synowi,
znakomitemu grafikowi, współautorowi książki, na
rozszyfrowanie i przybliżenie czytelnikowi metody pracy
Jasińskiego.