Kazimierz Woźnicki, franc. Casimir de Woznicki (1878-1949) literat,
publicysta, działacz emigracyjny, dyplomata, bibliotekarz, bibliofil i
kolekcjoner. Jedna z czołowych postaci polskiej emigracji w Paryżu
przed I wojną światową.
Urodził się w Woźnikach pod Płockiem w zubożałej rodzinie
ziemiańskiej. Studiował nauki przyrodnicze, rolnicze oraz ekonomiczne i
społeczne, kolejno w Krakowie, Halle i w Berlinie. W Niemczech
równolegle prowadził intensywną działalność w konspiracyjnych
organizacjach patriotycznych. Na początku 1900 roku, zagrożony
aresztowaniem, na krótko powrócił do Krakowa i następnie udał się do
Paryża. Na Sorbonie i w Wolnej Szkole Nauk Politycznych kontynuował
naukę z zakresu literatury francuskiej, prawa, nauk społecznych i
ekonomicznych oraz dyplomacji. Pracował m.in. jako bibliotekarz Szkoły
Polskiej w Batignolles. W 1904 r. otrzymał posadę drugiego
bibliotekarza w Muzeum Narodowym Polskim w Rapperswilu. W 1910 r.
założył i prowadził "Wiadomości Francuskie: miesięcznik poświęcony
krytyce literackiej i bibliografii". W latach 1907-1919 był dyrektorem
"Agence Polonaise de Presse" (Polskiej Agencji Prasowej w Paryżu),
której zadaniem było prowadzenie w rusofilskiej Francji szeroko z
akrojonej akcji propagandowej na rzecz Polski.
Dzięki swej pracowitości i talentom towarzyskim, w przeciągu
kilku lat Woźnicki stał się człowiekiem doskonale ustosunkowanym w
paryskich sferach. W kraju zyskał opinię człowieka-instytucji, u
którego mogli znaleźć pomoc i radę wszyscy przybywający do Paryża
literaci, artyści i politycy. Na urządzanych przezeń sobotach
literackich gromadziła się intelektualna elita polskiego Paryża, m.in.
Władysław Reymont, Stefan Żeromski, Leopold Staff, Zenon
Miriam-Przesmycki, Józef Weyssenhoff, Tadeusz Boy-Żeleński, Ignacy
Chrzanowski, hr. Władysław Zamoyski, Władysław Mickiewicz, Paul Cazin,
Konstanty Brandel, Antoni Kamieński. Gromadząc bardzo cenny i obszerny
księgozbiór, zdobył uznanie jako wytrawny znawca i cieszył się wielkim
autorytetem wśród paryskich bibliofilów. W latach 1907-1908 blisko
współpracował z Henrykiem Sienkiewiczem, prowadząc i koordynując
zorganizowaną przez noblistę głośną międzynarodową akcję propagandową,
tzw. Ankietę Pruską.
Po wybuchu I wojny światowej został korespondentem
Centralnej Agencji Polskiej w Lozannie. Jako sekretarz Delegata
Komitetu Narodowego Polskiego przy rządzie francuskim, prof. Erazma
Piltza, brał udział w pracach Konferencji Pokojowej w Paryżu i wszedł
do kręgu bliskich współpracowników Romana Dmowskiego. W 1919 r.
rozpoczął służbę dyplomatyczną jako attaché prasowy, wkrótce sekretarz
Poselstwa Polskiego w Paryżu, a od połowy 1924 r. - drugi sekretarz
Ambasady. Z jego inicjatywy odrestaurowano m.in. nagrobek Jana
Kazimierza w kościele St. Germain-des-Prés, umieszczono tablicę
pamiątkową w domu, w którym mieszkał Joachim Lelewel, podjęto prace
konserwatorskie przy Kopcu Kościuszki w Fontainebleau. Po przewrocie
majowym MSZ odwołało go do centrali w Warszawie. Nie widząc swojej
przyszłości w kraju po blisko dwudziestu pięciu latach nieobecności,
postanowił podać się do dymisji. Pozbawiony prawa do emerytury
poświęcił się niemal wyłącznie kolekcjonerstwu, pracy
literackiej, translatorskiej i publicystyce. Współpracował z ponad
sześćdziesięcioma polskimi i francuskimi tytułami, m.in. z "Tygodnikiem
Ilustrowanym", "Gazetą Lwowską", "La Pologne" czy "Pages Modernes".
We wrześniu 1939 roku otrzymał stanowisko sekretarza
wicepremiera i ministra propagandy Stanisława Strońskiego w rządzie
gen. Władysława Sikorskiego. Latem 1940 roku po wkroczeniu Niemców do
Paryża, nie ewakuował się wraz z rządem, lecz pozostał nad Sekwaną,
gdzie nadzorował akcję ratowania zbiorów Biblioteki Polskiej. Po wojnie
brał udział w pracach Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Książki w
Paryżu. Zmarł w wieku 71 lat, został pochowany na cmentarzu Montmorency
pod Paryżem. W uznaniu swych zasług otrzymał odznaczenia państwowe,
m.in. Krzyż Oficerski orderu Polonia Restituta (1927), francuski order
Legii Honorowej: Krzyż Kawalerski (1920) oraz sześć lat później - Krzyż
Oficerski.
Woźnicki budował swą kolekcję latami, z myślą by w
przyszłości mogła wzbogacić zbiory publiczne. Zgromadził bardzo cenną
bibliotekę obejmującą ok. 30 tys. woluminów. Zbierał klasyków
literatury francuskiej, pierwodruki polskich romantyków, stendhaliana,
dawne druki francuskie o Polsce oraz erotica. Uznawszy swe
kolekcjonerskie dzieło za kompletne, przekazywał tematyczne zespoły
kilkunastu polskim i francuskim instytucjom, m.in. Instytutowi
Francuskiemu w Warszawie, Muzeum Francji Zamorskiej w Paryżu, Muzeum
Stendhala w Grenoble czy Towarzystwu Naukowemu w Płocku. Kilkanaście
najbardziej przez siebie cenionych rysunków i rycin ofiarował
Ambasadzie Polskiej w Paryżu oraz Towarzystwu France-Pologne. Obszerne
archiwum, obejmujące m.in. korespondencję z wybitnymi osobistościami
polskimi i francuskimi, wraz z niewielką kolekcją dzieł sztuki złożył w
Bibliotece Polskiej w Paryżu.
Pośród obdarowanych przezeń instytucji szczególne miejsce
zajmowało Muzeum Narodowe w Warszawie. Woźnicki sukcesywnie przekazywał
do naszych zbiorów kolejne partie swej kolekcji grafiki - łącznie około
półtora tysiąca rycin. Przywiązywał wielką wagę do publicznej roli
kolekcjonerstwa. Wyrażał pogląd, iż niezależnie od rodzaju i wartości
gromadzonych przedmiotów, jest ono swego rodzaju posłannictwem, misją
społeczną o wielkiej sile kulturotwórczej. Doceniał udział rozmaitych
zbieraczy w porządkowaniu i propagowaniu historycznego dziedzictwa
zarówno całych narodów, jak i poszczególnych regionów. Utożsamiał
kolekcjonerstwo z działalnością donatorską. W jednym z listów pisał:
Wzbogacenie zbiorów polskich uważam za święty obowiązek każdego
obywatela, bo jedynie w ten sposób będziemy mogli wkrótce naprawić czas
stracony przez niewolę. Moje skromne zbiory (...) z góry przeznaczone
były dla Kraju. (...) Nigdy nie było w moim zamiarze cośkolwiek dla
Muzeum sprzedawać.
W obrębie zespołu zwraca uwagę duża rozpiętość czasu
powstania poszczególnych rycin. Trzy najstarsze powstały w ostatniej
ćwierci XVI wieku; z następnego stulecia pochodzi już przeszło 80
obiektów. Dwukrotnie liczniej jest reprezentowana grafika wieku XVIII,
natomiast zdecydowaną większość - prawie 700 pozycji - stanowią ryciny
dziewiętnastowieczne. Najpóźniejsze egzemplarze pochodzą już z okresu I
wojny światowej i początku lat 20. XX wieku.
Do szczególnie cennych, a zarazem jednych z najstarszych
rycin w kolekcji Woźnickiego należy zespół 68 prac lwowskiego grafika
czynnego w Paryżu w I połowie XVII w., Jana Ziarnki (Jeana le
Graine'a). Artystą reprezentowanym w niniejszej kolekcji największym
zespołem prac jest bez wątpienia Jan Piotr Norblin. Woźnicki zebrał aż
62 kompozycje tego rytownika w 94, przeważnie późnych, odbitkach. Ważną
i obszerną partię zbioru tworzą ryciny z okresu Wielkiej Emigracji.
Oprócz popularnych ilustracji z francuskojęzycznych dzieł poświęconych
historii Polski, wydawanych przez Leonarda Chodźkę, Joachima Lelewela
czy Karola Forstera, można tu także znaleźć prace Antoniego
Oleszczyńskiego, Jana Nepomucena Lewickiego, Bronisława Zaleskiego i
Cypriana Kamila Norwida.
Wśród twórców przełomu XIX i XX wieku wyjątkowe miejsce
zajmuje Feliks Stanisław Jasiński - jeden z najsłynniejszych ówczesnych
europejskich rytowników. Inni wybitni graficy tego okresu, m.in. Józef
Pankiewicz, Jan Stanisławski, Konstanty Brandel, Franciszek Siedlecki,
Antoni Kamieński, są reprezentowani w kolekcji Woźnickiego pojedynczymi
pracami. Szczególną uwagę warto zwrócić na cztery unikatowe w polskich
zbiorach akwaforty bardzo znanego i cenionego we Francji grafika oraz
malarza polskiego pochodzenia, Jana Mirosława Peske.
Kolekcja Woźnickiego w przeważającej większości ma charakter
raczej ikonograficzny niż artystyczny. Wszechstronnie dokumentuje
dzieje relacji polsko-francuskich. Zawiera sceny historyczne,
symboliczne, a nawet satyryczne oraz wizerunki osobistości.
Marcin Romeyko-Hurko
Najważniejsze dary
Jan Ziarnko /Jean le Grain/ (ok.1575- ok.1630), Satyra na życie i śmierć Concino Conciniego, 1617
Jean Pierre Norblin de la Gourdaine (1745-1830), Ecce Homo, 1775-1789
Nicolas Noël Le Mire (1724-1800), wg Jean-Michel Moreau le Jeune (1741-1814), Tzw. Kołacz królewski, 1773
Louis François Charon (1783-1831), według Louis François Aubry (1767-1851), Ks. Józef Poniatowski, ok. 1813
Denis Auguste Raffet (1804-1860), Przegląd wojsk o północy, 1837
Cyprian Kamil Norwid (1821-1883), Pythia, ok. 1863
Leopold Flameng (1863-1911), Alegoria Polski z 1863 roku, ok. 1863
Antoni Kamieński, Józef Piłsudski, 1913
Jan Mirosław Peske (1870-1949), Kaplica św. Franciszka w Bormes, 1900-1920