Leopold
Wellisz [Wellisch] (1882-1972), prawnik, przedsiębiorca i
kolekcjoner, miłośnik pięknych druków i sztuki rytowniczej.
Był
potomkiem Wilhelma Wellischa, przedsiębiorcy niemieckiego, który
w XIX wieku przybył do Polski z Nadrenii. Rodzina
Welliszów przyczyniła się do rozwoju kolejnictwa w Polsce,
budowała cukrownie, miała udział w przemyśle zbrojeniowym
(Welliszowie byli właścicielami
fabryki „Pocisk” w Rembertowie).
Zainteresowanie
grafiką Leopold Wellisz zawdzięczał
znanemu krakowskiemu kolekcjonerowi Feliksowi
Jasieńskiemu, który
utwierdził go w
przekonaniu, że grafika jest sztuką najpodatniejszą do
upowszechniania piękna. Zaprzyjaźniony z artystami,
bezpośrednio w ich pracowniach poszukiwał rycin do swoich zbiorów,
głównie autolitografii
malarzy:
Chełmońskiego, Malczewskiego, Stanisławskiego,
Wojtkiewicza, Weissa.
Szczególnie interesował się twórczością Leona
Wyczółkowskiego, którego dzieła bardzo cenił,
i jak napisał jego
mistrzowskie autolitografie zapewniły mu pierwsze miejsce w tym
zespole. Starałem się, w granicach moich możliwości, zebrać
wszystko co stworzył w dziedzinie grafiki. W
latach 1902-1933 zgromadził przeszło 200 prac tego artysty.
Prowadząc interesy zarówno w Warszawie,
jak i w Krakowie, przyczynił się do rozpropagowania
grafiki artystycznej
w Warszawie.
Nakłonił właścicieli Księgarni Powszechnej
w Warszawie do sprzedaży litografii artystycznych,
które
sprowadzał z Krakowa.
Z jego inspiracji Jan Krywult
wystawiał
w swym salonie nadsyłane z Krakowa grafiki.
Pozyskał także do współpracy artystów
polskich przebywających
w Paryżu, m.in. Franciszka Siedleckiego.
Po
1905 roku Wellisz praktykował w bankach
w Berlinie i Brukseli, rok przebywał w Paryżu. Wtedy
także zbierał materiały do historii związków kultury
polskiej z kulturą zachodnioeuropejską (artykuły publikował w
1909 i 1933 roku). Równolegle rozszerzał swoją kolekcję.
Zebrał dokumentację do opracowania twórczości artysty
działającego w Paryżu Feliksa Stanisława Jasińskiego. Gromadząc
materiały i informacje o twórczości Jasińskiego, zawarł
znajomość z najbliższym przyjacielem artysty Felixem Vallottonem, skompletował kilkadziesiąt prac rytowników
francuskich poprzedzających go i jemu współczesnych dla
ułatwienia oceny rycin Feliksa Jasińskiego.
Po
1918 roku zaangażował się w odbudowę i rozbudowę przemysłu
polskiego. Nadal
uzupełniał swoje zbiory dzięki życzliwej pomocy Leona
Wyczółkowskiego oraz antykwariusza Franciszka Studzińskiego,
który początkowo działał w Krakowie, a następnie przejął
antykwariat artystyczny w Warszawie po Hieronimie Wilderze.
W
momencie wybuchu wojny Leopold Wellisz zaangażował się w ratowanie
zagrożonych dóbr kultury, organizował ewakuację dzieł
sztuki z Polski na Zachód.
Przyjaźnił się z generałem Władysławem Sikorskim i we Francji
został członkiem jego rządu. Po
1940 roku Wellisz wyjechał do Nowego
Jorku, gdzie mieszkał do końca życia.
W
październiku 1939 roku większą część zbioru Wellisza zdeponował
w Muzeum Narodowym w Warszawie długoletni przyjaciel kolekcjonera
Tadeusz Cieślewski (syn). Zdeponowane dzieła zostały wywiezione
wraz z innymi zbiorami przez Niemców, a następnie przejęte
przez Rosjan, uszczuplone powróciły do stolicy rewindykowane z ZSRR w 1956 roku.
Zbiory
Wellisza (ok. 1200 obiektów) wykupiło za niewielką sumę w
1964 roku warszawskie Muzeum Narodowe. Obejmują one prawie kompletne oeuvre
Feliksa Jasińskiego, prace graficzne Leona Wyczółkowskiego,
dzieła Wojciecha Wojtkiewicza, Wandy Komorowskiej, Jana
Stanisławskiego, album ekslibrisów polskich, oraz prace
francuskich rytowników, takich jak Leopold Flameng, Felix
Bracquemond, Eduard Hedouin, Felix Vallotton, Louis Rouet, Paul Le Rat.
Katalog
tego zbioru, ze wstępem kolekcjonera, ukazał się w 1970 r.:
Wspomnienia i refleksje o moich zbiorach grafiki polskiej. Katalog
rysunków i rycin Feliksa Jasińskiego i Leona Wyczółkowskiego
w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w
Warszawie.
Ewa Milicer
Feliks Stanisław Jasiński (1862–1901), według obrazu Jana van Eycka Portret mężczyzny w zawoju, stan przedostateczny, 1901
Jan Stanisławski (1860–1907), Kościół św. Marka, 1900
Jan Stanisławski (1860–1907), Topole, 1901
Stanisław Wyspiański (1869 -1907), Głowa Apollina, z witrażu domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie, 1904
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936), Wnętrze kościoła z ołtarzem Wita Stwosza pusta nawa, z postaciami przy ołtarzu, 1927
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936), Wnętrze kościoła z ołtarzem Wita Stwosza, podczas nabożeństwa, 1926
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936), Wnętrze kościoła z ołtarzem Wita Stwosza, podczas nabożeństwa, 1926
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936), Wnętrze kościoła z ołtarzem Wita Stwosza, podczas nabożeństwa, 1926