Martin Elias Ridinger (1730 –
1780) według Johanna Eliasa Ridingera (1698 - 1767) Turek
prowadzący wielbłąda
Akwaforta,
miedzioryt, papier, 31,1 x 21,8 odbitka obcięta
Sygnowana
pod kompozycją z lewej strony: Joh. El. Ridinger ad vivum del.,
z prawej: M. El. Ridinger sc. A.V.
apis
u dołu: Ein Camel [...] ganzen Welt nüzen.
odwrocie pieczęć czerwonym tuszem: monogram St.D.
Nr
inw. Gr.Ob.N.3543
Dar
Stefana Dembińskiego, 1957-1958.
Autor rysunku, według którego
została wykonana rycina, Johann Elias Ridinger, był znanym
niemieckim rytownikiem specjalizującym się w przedstawieniach
zwierząt, głównie koni. Ridinger, jako baczny obserwator,
zyskał umiejętność ukazywania zwierząt w charakterystycznym dla
nich ruchu. Ukazywał je zwykle na tle krajobrazu, czasem w nieco
dekoracyjny, ornamentalny sposób, właściwy dla stylistyki
rokokowej. Dowodem uznania dla działalności artystycznej i
wydawniczej Ridingera było powierzenie mu w 1759 roku funkcji
dyrektora Stadtakademie w Augsburgu. Po śmierci artysty wydawnictwo
przejęli jego dwaj synowie, kontynuując publikację rycin ojca,
które cieszyły się uznaniem. Zyskały one dużą
popularność, o czym świadczą ich liczne wznowienia jeszcze w XIX
wieku, a także wykorzystywanie motywów z tych rycin w
zdobieniu porcelany, ceramiki i tapet. Turek
prowadzący wielbłąda stanowi reprezentatywny przykład pracy
Ridingera ojca. Rysunek jak zaznaczono w podpisie, wykonany „ad
vivum”, czyli w bezpośredniej obserwacji, na żywo, stał się
wzorem dla akwaforty syna, Martina Eliasa.