Sébastien Bourdon (1616 –
1671) Zwiastowanie,
po 1637
Akwaforta,
papier, 17,9 x 13,3
Sygnatura
na kompozycji pośrodku u góry: Seb. Bourdon invenit et
fecit...
Napis
pod kompozycją: Quam grata vox Angeli [...] pacis autorem
Nr
inw. Gr.Ob.F. 4363
Dar
Stefana Dembińskiego, 1957-1958.
Sébastien Bourdon,
francuski malarz, akwaforcista, miedziorytnik (tzw. peintre-graveur),
uczył się najpierw u swego ojca Martina, następnie w latach
1634-1637 studiował w Rzymie dzieła wielkich mistrzów
malarstwa, wykonując również kopie z ich obrazów.
Szczególny wpływ miały na niego pejzaże francuskiego
malarza Claude’a Le Lorrain.
Ten uznany malarz należał
również do grona najwybitniejszych rytowników
francuskich XVII wieku. Wracał do grafiki przez całe życie,
rozwiązując właściwymi jej środkami zagadnienia artystyczne.
Rytował swe własne kompozycje, czasami przypominające rysunki
przygotowawcze do obrazów. Twórczość graficzna
traktowana była przez malarza jako samodzielna dziedzina sztuki. Zwiastowanie
należy do rycin małoformatowych, które w odróżnieniu
od prac Bourdona o dużych wymiarach (m.in. cykl „Uczynki
Miłosierdzia”), odznaczają się przede wszystkim bardziej
staranną, wypracowaną kreską, a także charakterem, nastrojem
ukazanych scen. Zwiastowanie łączone jest z dwiema innymi
rycinami – Nawiedzenie i Zwiastowanie pasterzom −
zaliczanymi do wczesnego okresu twórczości artysty,
powstałymi po powrocie malarza do Paryża z Włoch, po 1637 roku.
Rycina ta, łącząca cechy klasycyzującego Poussina i ekspresję
włoskiego baroku, zaliczana jest do arcydzieł grafiki francuskiej
XVII wieku.