Richard Earlom (1742/1743 –
1822) według Mario Nuzzi di Fiori Ptasi
koncert, 1778
Mezzotinta,
akwaforta, papier, 41,5 x 57 [42,9 x 58,5]
Sygnatura
pod kompozycją u dołu z lewej strony: Mario di Fiori pinxit.,
pośrodku: John Boydell excudit 1778,
z prawej: Rich, d Earlom Sculpsit.
Napis
u dołu: A CONCERT OF BIRDS. | In the Breakfast Room at Houghton.
Muzeum
Narodowe w Warszawie, Gr.Ob.A.589
Dar
Stefana Dembińskiego, 1957-1958.
Richard Earlom, należący do
grona znakomitych rytowników angielskich przełomu XVIII/XIX
stulecia, zasłynął dzięki swym mezzotintom.
Prezentowana
rycina pochodzi ze słynnego zespołu transponującego dzieła
malarskie, pochodzące z ważnych kolekcji angielskich. Ptasi
koncert wykonany został przez Earloma według obrazu włoskiego
malarza Mario Nuzzi, zwanego dei Fiori („Mario od kwiatów”,
przydomek którym został określony dla swej umiejętności
ich malowania). Obraz zdobił Pokój Śniadaniowy w rezydencji
Houghton, znakomitej posiadłości należącej w czasach Earloma do
rodziny Walpole (kolekcja dzieł sztuki z Houghton została sprzedana
w 1779 roku carycy Katarzynie II i wzbogaciła zbiory Ermitażu).
Rycina, dzięki wielkiej biegłości artysty w sztuce posługiwania
się mezzotintą, ukazuje zróżnicowane tony, oddając bogatą
kolorystykę grupy śpiewających i mówiących ptaków
(takich jak paw, papuga, łabędź, tukan), a także fakturę piór,
ich lśnienie, niemal dotykalną miękkość i puszystość.
Mistrzostwo interpretacyjne, jakie wykazał Earlom w Ptasim
koncercie, spotkało się z wielkim uznaniem i zapewniło rycinie
popularność trwającą do dzisiaj.