Francesco
Bartolozzi (1727 – 1815) według
Giovanniego Francesco Barbieri zw. Guercino da Cento (1591-1666) Pokłon
Trzech Króli, przed 1764
Akwaforta
sepiowa, naśladująca rysunek piórkiem, papier, 31,5 x 44,6
[39,8 x 54,3]
Sygnatura
pod kompozycją z lewej strony: Guercino de Cento inv:, z
prawej: f. Batolozzi scul
Napis
u dołu: Ex Collectione Joannis Baptistae Tiepolo | Celebris
Pictoris Veneti
Muzeum
Narodowe w Warszawie, Gr.Ob.A.790
Dar
Stefana Dembińskiego, 1957-1958.
Zaliczany do grona
najwybitniejszych rytowników XVIII wieku Francesco Bartolozzi
wyspecjalizował się w technice punktowanej (miedzioryt punktowany,
akwaforta, retusz rylcem), choć we wczesnym okresie twórczości
zajmował się też malarstwem (pastele, miniatury). W 1764 roku
wyjechał do Londynu na zaproszenie Richarda Daltona, kustosza
kolekcji Jerzego III. Był jednym z członków założycieli
Royal Academy. Uznawany za mistrza miedziorytu punktowanego,
pozostawił ponad 2500 prac (powstałych również w jego
warsztacie, przy udziale współpracowników i uczniów).
Cieszyły się one wielkim uznaniem i popularnością ze względu na
klarowność rysunku, malarską miękkość i precyzję opracowania.
Ryciny wykonane w technice akwaforty pochodzą z wcześniejszego
okresu twórczości Bartolozziego.
Techniki
graficzne, z mistrzostwem stosowane przez artystę, oddawały i
naśladowały techniki rysunkowe. W rozwijającym się w XVIII wieku
kolekcjonerstwie i znawstwie kładziono nacisk na rolę rysunku w
procesie twórczym jako najbardziej bezpośredniej formy
wypowiedzi, często rejestrującej pierwszą ideę mającego powstać
dzieła. Maestria, z jaką Bartolozzi imitując rysunek posługiwał
się już w początkowym okresie twórczości tradycyjnymi
technikami graficznymi, takimi jak akwaforta (łączona czasami przez
niego z tzw. sposobem kredkowym czy technikami imitującymi
lawowanie), przyniosła mu m.in. zlecenie zreprodukowania rysunków
Guercina w kolekcjach weneckich.
Prezentowany
Pokłon Trzech Króli powstał według pracy znajdującej
się w kolekcji słynnego artysty Giambattisty Tiepola. Rycina
łudząco naśladuje rysunek piórkiem, z biegłością oddając
dynamikę kreski.