Jeremias
Falck (ok. 1610-1677) według rysunku Adolfa Boya i Eliasza Noskiego Brama tryumfalna z Atlasem i Herkulesem
wystawiona w Gdańsku na cześć Ludwiki Marii Gonzagi (Arcus Gratiae et
Pacis), 1646
Miedzioryt, papier żeberkowy, 62,9 x 45 (płyta obcięta u dołu)
Napis u góry kompozycji: ARCVS CIRCA FESTIVITATEM
| REGIARUM NUPTIARUM | IN MEDIO LONGA - PLATEA CIVITATIS GEDANENSIS
ERECTUS | ANNO M.DC.XLVI.|
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw.: 24332
Jeremias Falck, urodzony w Gdańsku rytownik, W młodości pracował w
Paryżu dla tamtejszych wydawców. Powrócił do
rodzinnego miasta w 1646
roku, gdzie współpracował z wydawcą Georgiem
Försterem, wykonując m.in.
portrety szwedzkich i polskich magnatów. W 1650 roku został
nadwornym
sztycharzem szwedzkiej królowej Krystyny. Mimo wyjazdu z
Gdańska i
działalności w Danii i Hamburgu zawsze czuł się związany z tym miastem.
Jego bogata, choć rozproszona, twórczość rytownicza była
przez XIX- i
XX-wiecznych kolekcjonerów poloników intensywnie
poszukiwana.
Dominikowi Witke-Jeżewskiemu udało się pozyskać do swojej kolekcji
wiele rycin alegorycznych, portretów i cykli graficznych.
Przedstawiona
tu rycina ukazuje bramę wystawioną 11 lutego 1646 roku w Gdańsku z
okazji wjazdu nowo poślubionej żony Władysława IV Ludwiki Marii
Gonzagi. Na cokołach, po obu stronach bramy, ukazano unoszących
panoramę Gdańska Atlasa i Herkulesa, którzy symbolizują
talent,
rozsądek oraz ciężar pracy i władzy królewskiej. Miasto
opromienia słońce pod łukiem tęczowym, wróżąc miastu
pomyślność i pokój
pod rządami pary królewskiej. Amorek unoszący girlandę
podkreśla
weselny charakter wjazdu królowej.