Stefano
della Bella (1610-1664) Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku
1633, stan II, 1633
Akwaforta, papier żeberkowy, sześć odbitek na pojedynczych planszach,
wymiary: I: 15,6 x 43; II: 14 x 15,6 x 42,4; III: 15,7 x 42,6; IV: 15,6
x 42,8; V: 15,6 x 42,8; VI: 15,5 x 50,6
Napis u góry na pierwszym arkuszu: ENTRATA IN ROMA
DELL'ECCELmo AMBASCIATORE DI POLLONIA L ANNO MDCXXXIII
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw.: I: Gr.Pol.15170; II:
Gr.Pol.15169; III: Gr.Pol.16168; IV: Gr.Pol.15167; V: Gr.Pol.15166; VI:
Gr.Pol.15510.
Stefano della Bella, pochodzący z Florencji malarz i rytownik, od
młodości interesował się sztuką graficzną. Związek z mecenatem wielkich
książąt Toskanii, a także powiązania z dworem francuskim, wpłynęły na
europejską karierę rytownika. Jego młodzieńcza praca wykonana w Rzymie
w 1633 roku jest zarazem jednym z najwspanialszych siedemnastowiecznych
graficznych poloników. Powstała na bazie wielu
szkiców wykonanych przez
artystę z natury. Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu, dedykowany
protektorowi della Belli Lorenzowi De'Medici, ukazuje bogaty
korowód
jeźdźców i postaci, który towarzyszył polskiemu
poselstwu do papieża
Urbana VIII. Zadaniem poselstwa było oficjalne powiadomienie papieża o
koronacji Władysława IV. Orszak poselski, liczący 300 osób,
20 powozów
oraz wiele koni i jucznych zwierząt, swym ostentacyjnym bogactwem
wywarł na współczesnych wielkie wrażenie i znalazł
odzwierciedlenie w
ówczesnych diariuszach i wspomnieniach.