Józef
Mehoffer (1869-1946) Przestraszona, rycina II z cyklu "Tancerka -
Guerrero", 1905-1907
Akwaforta, sucha igła, papier żeberkowy z filigranem, 18,2 x 12,9
Sygnatura z prawej strony pod kompozycją: Józef Mehoffer.
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. 25817
Józef Mehoffer studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych
u Jana
Matejki i Władysława Łuszczkiewicza, później w akademii
wiedeńskiej, a
w latach 1891-1896 w uczelniach paryskich. Mehoffer był artystą
wszechstronnym, któremu nie była obca grafika użytkowa,
sztuka książki,
malarstwo czy monumentalne projekty polichromii i witraży. Z grafiką
artystyczną zetknął się zapewne za sprawą Jana Stanisławskiego, pod
którego wypływem powstawały pierwsze barwne litografie.
Talent
Mehoffera objawił się w cyklach graficznych, a także w pojedynczych
rycinach. Charakteryzują się one dekoracyjnością miękkich linii,
zarówno w technikach trawionych, jak i litografii.
Częstym tematem w twórczości graficznej Mehoffera była
kobieta,
której towarzyszą treści symboliczne. Cykl dziewięciu grafik
zatytułowany "Tancerka - Guerrero" powstał w latach 1905-1907 pod
wrażeniem tańca hiszpańskiej tancerki, której występy
artysta oglądał w
Monachium w 1905 roku. Charakterystyczna dla tego cyklu prac jest
różnorodność użytych technik:
akwaforta, sucha igła, miękki werniks, co świadczy o zainteresowaniu i
eksperymentowaniu w tej dziedzinie sztuki. Temat ryciny - kobieta
tajemnicza, pełna ekspresji i wyrazu - koresponduje z modernistycznym
niepokojem duszy, wspólnym artystom końca wieku.