Carl August Richter (1770-1848) według rysunku Juliusza Schürera Panorama Warszawy od strony Pragi, 1838
Akwaforta kolorowana akwarelą, papier, 27,5 x 46,2
Sygnatura pod kompozycją: a Varsovie chez Freres Pellizzaro - Richter sculp. - dessiné d'apres nature par Schürer 1838.; napis pod kompozycją: Warszawa - Varsovie
Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. Gr.Pol.4497
Dar Leopolda Méyeta, 20 XII 1915 roku.
Najlepszym miejscem dla ukazania widoku ogólnego Warszawy jest prawy
brzeg Wisły, od strony Pragi. Począwszy od końca XVI wieku artyści
wybierali właśnie to miejsce dla ukazania panoramy miasta. Takie widoki
znane są z rycin m.in. Abrahama Hogenberga, Nicolasa Perelle'a czy
Bernarda Bellotta zwanego Canaletto. Rycina, pracującego dla księcia
Adama Kazimierza Czartoryskiego m.in. przy wykonywaniu widoków Puław,
niemieckiego rytownika, rysownika, malarza i ilustratora, członka
Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Warszawie Carla Augusta Richtera, jest
kontynuacją tej tradycji ukazywania Warszawy. Widok powstały według
rysunku Juliusza Schürera jest interesujący ze względu na ukazanie
szerokiej panoramy miasta widzianego od Pałacu Ostrogskich do świeżo
wybudowanej Cytadeli. Przy praskim brzegu widoczna jest szkoła pływania
i zacumowany parostatek, a z lewej strony kompozycji most łyżwowy,
składany co roku na wiosnę po spływie lodów.
Rycina ta jest
przykładem obecnych w zbiorach Leopolda Méyeta wielu
varsavianów chętnie zbieranych przez kolekcjonera.